Zwaar beladen scharnieren

Insert-Technologie. Scharnieren met kruk, opgelost als Hybride onderdeel voor de vliegtuigbouw

Insert-Technologie in de vliegtuigbouw. Scharnieren voor de instrumenten koeling als hybride component opgelost.

Scharnieren in de luchtvaart zijn een complexe opdracht. Trillingen werken voortdurend op de constructie in. Niettemin moeten de onderdelen hun precisie ook bij lange levensduur behouden.

Gemakkelijk toegang tot onderdelen is tijdens regulier onderhoud aan vliegtuigen belangrijk. Scharnieren zijn hiervoor de perfecte oplossing. Een beweegbare montage moet even betrouwbaar zijn als fixatie.

De scharnieren dragen componenten in de instrumenten koeling van vliegtuigen. De kruk geeft ruimte voor zwenken in de krappe inbouw situatie. Anderzijds is dit voordelig, de belasting wordt weggehouden van de dragende as.

Geoptimaliseerde kruipmodulus. De glasvezelversterking verhoogt de kruipmodulus van de gebruikte thermoplast van 700 MPa naar 6650 MPa. Hiermee bereiken wij twee voordelen: Ten eerste, de lange termijn stabiliteit bij het dragen van zware last is verhoogd. Ten tweede, het materiaal houdt de schroefkracht staand. De schroefverbindingen van het scharnier zijn zelfsluitend.

Vacuüm steunbuis

Roestvrij staal/polyethermide-symbiose voor de vliegtuigbouw

Betrouwbaarheid in vliegtuigbouw. Vacuüm steunbuis van glasvezel­versterktee polyetherimide (PEI GF20) met klemring van roestvrij staal.

De kunststof steun geleidt het medium. Het medium is agressief, het mag niet met metaaldelen in contact komen. Middels een vacuüm wordt het getransporteerd.

De buis moet binnen een vacuümsysteem een slijtvaste snelsluiting verschaffen. Daarbij heeft het de functielijst van een in de vliegtuigbouw betrokken kunststof onderdeel vaak in zich. Zo ook hier:

  • Verhoogde weerstand tegen spanningscorrosie. Het medium is een agressief mengsel.
  • Uitgebreide brandveiligheidseis voor de luchtvaart.
  • Component stabiliteit vanwege verhoogde mechanische belasting. Het medium wordt met vacuüm geleverd, het component wordt met 2 bar gecontroleerd.
  • Duurzaamheid en betrouwbaarheid.
  • Gewicht optimalisatie.

Geconstrueerd werd een module van een glasvezel­versterktee Polyetherimide (PEI) en roestvrij staal. Voor de dichtheid van de materiaalverbinding moest er een geschikte productiestrategie gevonden worden.

Meervoudige verbindingstechniek. Voor de hand liggend is een productie van de module in onze hybride-technologie. Dit vormde echter een probleem. Glasvezelversterkt polyetherimide heeft tijdens het verwerken een geprononceerd krimpgedrag. De hoogwaardige kunststof zou van de metalen ring vrijlopen, een spleet laten ontstaan. Zou leiden tot een lekkage en een vacuüm in het transportsysteem zou niet opgebouwd kunnen worden.

Voorbereid werd een meervoudige verbindingstechniek. Een constructief gerealiseerde vorm en hecht verband werd bereikt door nabehandeling van het gewricht middels temperen.

Bestand tegen vandalisme

Robuuste behuizingen van kunststof. Voorzorgsmaatregelen tegen geweld en graffiti. 

Niet alleen vandalen en graffitispuiters vorderen gevoelige elektronica en apparaten meer dan normaal voordelig. Ook de zware industriële omgeving vereist soms uiterst robuuste constructies en oppervlakken bij kunststof onderdelen en behuizingen.

Het vandalisme geen kans. Voor vandalismebestendige vraagstukken bieden wij u een systeem van slagvaste en onbreekbare TSG-behuizingsdelen, veredeld met krasbestendige oppervlakken en teksten. Speciale oppervlaktestructuren bieden extra bescherming tegen vandalisme met graffiti.

Vandalismebestendige toepassingen. Zo leveren wij vandaag de dag robuuste vandalismebestendige behuizingstechniek in vele toepassingen voor de openbare ruimte, bijv. als

  • Panelen voor praatpalen
  • Hoofdbelemmeringen en behuizingen voor in- en uitgang terminals in
  • Behuizingen voor ticketsystemen in bussen en treinen
  • Kolomkoppen bij beurs toegangssystemen
  • Functionele onderdelen voor stadsmeubilair
  • Behuizingssystemen voor infodrukkers, geldautomaten, zelfbedieningssystemen of verkoopcontrolesystemen
  • Vandalismebestendige panelen voor zelfbedieningsautomaten, kiosk terminals, internet terminals en voor informatiesystemen in de openbare ruimte
Anti-Graffiti-Lack und robuste Kunststoffgehäuse
Alarmzuil op het perron: Vandalismebestendig systeem, bestaande uit robuuste constructie met een wanddikte tot 20 mm, met glasvezel tegen breuk versterkte kunststoffen en graffiti afstotende lak.

Buitenspiegels

Personenvervoer: Buitenspiegels voor bussen en metro's

Snijdende rijwind, extreem weer en trillingen. De groot formaat buitenspiegels van bussen worden aan het nodige blootgesteld. Wij produceren de slagvaste en krasbestendige behuizingen voor spiegels voor bussen.

Bussen en touringcars zijn met zichtsystemen en diverse spiegels voorzien. De behuizingen in verschillende vormen en maten voor hoofdspiegels, breedzicht spiegels, blindehoek spiegels en front spiegels produceren wij door spuitgieten met compact ingekleurd UV bestendig ABS. De draaipunten tussen achteruitkijkspiegel en stangensysteem spuitgieten wij van een slagvast polyamide. De componenten spiegelbehuizing en bevestigingspunt vormen een aerodynamische eenheid.

  • Etsstructuur versus Erodeerstructuur. De geordende fijne nerf structuur is in de matrijs geëtst. Zo zijn de kleuren briljanter en de spiegelbehuizing straalt hoogwaardigheid uit, meer dan met een erodeerstructuur. Niet alleen alleen vanwege de driedimensionaal gevormde oppervlakken. Bovendien biedt de vlakke etsstructuur een betere krasbestendigheid dan met een ruwe erodeerstructuur.
  • Materiaalkeuze. Acrylonitril-butadieen-styreen (ABS) is een hoogwaardig materiaal en vanwege de goede oppervlakte eigenschappen, gewaardeerd. Compact ingekleurd ABS heeft een goede weersbestendigheid, hoge slagvastheid en is bovendien tegen UV straling gestabiliseerd.
  • Te lakken. De meeste styreen polymere kunststoffen zijn uitstekend te lakken. Zo ook het ABS. Belangrijk voor deze toepassing aangezien de externe spiegelbehuizing graag in de carrosseriekleur gelakt wordt.

Kunststof onderdelen bij brand

Tegen brand en bij brand. Materialen met dubbele zekerheid.

Technische kunststoffen in vervoersmiddelen en elektrische apparaten zijn tegenwoordig onontbeerlijk. Zij bieden bij een lager gewicht goede mechanische eigenschappen en vooral economische productiemogelijkheden. Dit is niet voldoende. De materialen moeten veilig zijn: ze mogen bij brand geen brandhaarden vormen en geen giftige of bijtende rookgassen vrij laten komen die daardoor schade aan mens en materiaal kunnen aanrichten.

Tegen de brand. Kunststoffen branden door overmatige warmtetoevoer bij gelijktijdig contact met zuurstof. Een hoogst mogelijke zuurstofindex, dit kengetal geeft de tot branden benodigde zuurstofhoeveelheid aan en een hoge ontstekingstemperatuur, bepalen de vlamdovendheid van kunststof. De behuizing van een elektrisch apparaat mag niet, door de bij kortsluiting ontstane maximum temperatuur, ontbranden. Bij andere oorzaken van brand voorkomt de ingebouwde vlamdoving een verdere verbranding van het kunststof. Want zelfdovende kunststoffen hebben om te branden meer dan de in de atmosfeer aanwezige 21 % zuurstof nodig.

Bij brand. Brandt het in gesloten ruimtes met verminderde vluchtmogelijkheden, bijvoorbeeld in vliegtuigen, treinen en ziekenhuizen, dan moet de dichtheid en toxische werking van rookgassen zo laag mogelijk gehouden worden. Zo laten de verbrandingsresten van polyethersulfon (PES) en polyetherimide (PEI) een extreem lage rookgasdichtheid en toxiciteit zien.

Brandklasse UL 94 V-0.
Selectie van zelfdovende kunststoffen.
  Zuurstofindex
  ISO 4589
Eenheid [%]

Semi-kristallijn

PFA 95
PPA GF33 V0 55
PEEK 35
PA 6 V0 34
PA 6 M30 V0 55

Amorf

PEI GF30 48
PES GF20 44
PPSU 38
PC GF10 V0 36
PC V0 35
PC+ABS V0 30
ASA+PC V0 30
PPE V0 29



Daarenboven kunnen tegenwoordig de meeste van de door ons verwerkte kunststoffen met een onschadelijk en tegelijk economisch brandvertragend materiaal uitgerust worden.

 

Beschermhoezen voor grote stalen kabels

Beschermhuls voor kabelbanen van Gietpolyamide

Staalkabels vast in de bodem verankeren. Slagvast Gietpolyamide beschermt tegen schade aan afzonderlijke draden.

Moderne steunkabelbanen tellen als het veiligste transport voor goederen en personen. Naast het veelzijdige sleeptouw wordt een bundel van kabels met verschillende functies tussen de dal- en bergstations langs de kabelroute van een kabelbaan gespannen. Er zijn b.v. ondersteuningskabel, datakabel en bliksemafleidingskabel.

Kabelbescherming van Polyamide. De statische kabels worden vast in de bodem verankerd een aangespannen. Precies op dit overgangspunt worden veiligheidsvoorzieningen getroffen. De afzonderlijk staaldraden van de kabel moeten tegen scheuren worden beschermd, wanneer onderhoudsvoertuigen en terreinverzorging rondom het dal- en bergstation worden gebruikt. Massieve, uit het volledige blok bewerkte kabelhoezen bekleden dit overgangspunt en dragen bij aan de veiligheid van de bergtreinen. Elke kabelhuls is een afzonderlijk product. In de realisatie vastgelegde hoeken, kabeldoorsnee en ontwerp van de bodemverankering moeten overwogen worden.

Weerbestendige signaal schakelaar

<span class="initialism">Weerbestendig:</span> Handbehuizing gemaakt van slagvast kunststof

Signaaltechniek in het buitengebied. Robuust waarschuwingssignaal apparaat voor spoorwerkers op het spoor.

Het spoor is voor medewerkers een bijzonder gevaarlijke omgeving. Tijdens het werken op het spoor is robuuste signaaltechniek vereist. Want betrouwbaarheid zelfs bij extreme weersomstandigheden telt, als alle medewerkers in het werkgebied voor een naderende trein gewaarschuwd moeten worden.

De robuust ontworpen behuizing van het signaleringsapparaat in de hand van de buitenpost voldoet aan alle verwachtingen. Ergonomische bediening, functionele plaatsing van de schakelaars en solide uitvoering kenmerken de handbediening. Geproduceerd worden de beide behuizingshelften in thermoplastisch schuimgieten TSG) met voordelige vormgereedschappen van aluminium.

IK-schokweerstand. Behuizingen voor elektrische apparatuur. De CEI EN 50102 geeft 10 beschermingsgraden aan voor schokbestendigheid. Zij omschrijven, welke schokenergie [J] de behuizing op zijn minst kan weerstaan. 
Beschermingsgraad Schokenergie Hoekradius hamer Hamermateriaal Hamer­massa
  [J] [mm] [–] [kg]
IK00 geen schokbestendigheid
IK01 > 0,15 10 Polyamide 0,2
IK02 > 0,20 10 Polyamide 0,2
IK03 > 0,35 10 Polyamide 0,2
IK04 > 0,50 10 Polyamide 0,2
IK05 > 0,70 10 Polyamide 0,2
IK06 > 1 10 Polyamide 0,5
IK07 > 2 25 Staal 0,5
IK08 > 5 25 Staal 1,7
IK09 > 10 50 Staal 5
IK10 > 20 50 Staal 5