Kunststof encyclopedie

A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z

Zeefdruk

De volgens het principe van doordruk werkende zeefdruk heeft zich naast tampondruk tot een van het belangrijkste drukproces van kunststofonderdelen ontwikkelt.

De drukvorm is een op een stabiel aluminiumframe gespannen weefsel of gaas. Op dit gaas is een sjabloon met niet doorlaatbare inkt en doorlaatbare inkt plekken in overeenstemming met het drukmotief aangebracht.

De inktlaag bij zeefdruk is 5 tot 10 keer zo dik dan bij andere drukprocessen. Hij is daarom bijzonder geschikt voor hoogwaardige kunststofonderdelen.

Het drukproces. Met een rubberrakel wordt dan de inkt over het sjabloon getrokken om de doorlaatbare inkt plekken met inkt te vullen. Dan wordt de drukvorm boven het kunststofonderdeel in drukpositie gebracht, zonder dat er tussen de drukzeef en het kunststofonderdeel een direct contact ontstaat  (afsprong, drukvormafstand). Nu wordt inkt door een trekbeweging van de drukrakel door het gaas gedrukt en de drukzeef krijgt alleen aan de rakelranden contact met het kunststofonderdeel.

Door de rakeldruk krijgt de in de door de sjabloon niet gemaskeerde, dus inkt doorlaatbare,  zeefmazen liggende inkt contact met het oppervlak van het kunststofonderdeel. Dan maakt de inkt zich los uit de drukvorm en blijft op het kunststofonderdeel achter.

Vlakdruk en lichaamsdruk. De zeefdruk kan zijn kracht bij het bedrukken van vlakke oppervlakken(vlakdruk, plandruk) benutten.

Voor het bedrukken van oneffen oppervlakken (lichaamsdruk, ronddruk) in grote series worden speciale machines ingezet. Op een tandheugel gestuurde rolplaat wordt het ronde kunststofonderdeel overeenkomstig de rakelweg op de drukzeef afgerold.

Wij bedrukken de door ons geproduceerde kunststofonderdelen eenkleurig of meerkleurig door tampondruk en door zeefdruk.