Betrouwbaarheid in vliegtuigbouw. Vacuüm steunbuis van glasvezelversterktee polyetherimide (PEI GF20) met klemring van roestvrij staal.
De kunststof steun geleidt het medium. Het medium is agressief, het mag niet met metaaldelen in contact komen. Middels een vacuüm wordt het getransporteerd.
De buis moet binnen een vacuümsysteem een slijtvaste snelsluiting verschaffen. Daarbij heeft het de functielijst van een in de vliegtuigbouw betrokken kunststof onderdeel vaak in zich. Zo ook hier:
- Verhoogde weerstand tegen spanningscorrosie. Het medium is een agressief mengsel.
- Uitgebreide brandveiligheidseis voor de luchtvaart.
- Component stabiliteit vanwege verhoogde mechanische belasting. Het medium wordt met vacuüm geleverd, het component wordt met 2 bar gecontroleerd.
- Duurzaamheid en betrouwbaarheid.
- Gewicht optimalisatie.
Geconstrueerd werd een module van een glasvezelversterktee Polyetherimide (PEI) en roestvrij staal. Voor de dichtheid van de materiaalverbinding moest er een geschikte productiestrategie gevonden worden.
Meervoudige verbindingstechniek. Voor de hand liggend is een productie van de module in onze hybride-technologie. Dit vormde echter een probleem. Glasvezelversterkt polyetherimide heeft tijdens het verwerken een geprononceerd krimpgedrag. De hoogwaardige kunststof zou van de metalen ring vrijlopen, een spleet laten ontstaan. Zou leiden tot een lekkage en een vacuüm in het transportsysteem zou niet opgebouwd kunnen worden.
Voorbereid werd een meervoudige verbindingstechniek. Een constructief gerealiseerde vorm en hecht verband werd bereikt door nabehandeling van het gewricht middels temperen.